A legnagyobb japán autógyártók határozottan cáfolják, hogy az árak növelése összefüggésben állna ezzel az ügygel.
A jelentések szerint a japán autógyártók határozottan cáfolták a CNBC-nek tett nyilatkozatukban, hogy a Trump-adminisztráció által bevezetett vámok következtében emeltek volna árat az Egyesült Államokban. Ez a nyilatkozat arra a Nikkei Asia által csütörtökön publikált információra reagált, amely szerint a japán autógyártók egyes amerikai vámok költségeit az amerikai vásárlókra hárítják.
Japánt áprilisban 25%-os autóvámmal terhelték meg, azonban a Trump-adminisztrációval július 22-én kötött megállapodás nyomán ezt az arányt 15%-ra mérsékelték.
Japán legnagyobb autógyártója azt nyilatkozta, hogy amikor amerikai leányvállalata júliusban árat emelt, de az "nem a vámokra vagy az emelések kilátásaira adott volt válasz, hanem egy rendszeres, éves áremelés volt, amely a különféle működési költségek növekedése miatt történt".
A vállalat nyilatkozata szerint folyamatosan figyelemmel követik a vámokkal kapcsolatos fejleményeket, ugyanakkor hangsúlyozták, hogy nem az a szándékuk, hogy emeljék az árakat, mivel nem szeretnék megnehezíteni az ügyfelek számára autóik beszerzését.
A Reuters júniusban értesítette a közvéleményt arról, hogy a Toyota a következő hónapban, júliusban átlagosan 270 dollárral növelni kívánja az árakat. Ezzel párhuzamosan a Toyota szóvivője hangsúlyozta, hogy az árnövekedések nem állnak közvetlen összefüggésben az amerikai vámokkal.
A 2025 júniusában véget ért első negyedévre vonatkozó pénzügyi eredményeiben a Toyota az amerikai vámok hatását 450 milliárd jenre (3,03 milliárd dollárra) becsülte az első negyedévben, és az egész évre vonatkozóan 1,4 billió jenre prognosztizálta, figyelembe véve az amerikai-japán kereskedelmi megállapodást.
A lapnak kifejtette, hogy sikeresen megúszta a vámköltségek közvetlen áthárítását a termékeire, mivel a Cars.com amerikai rangsorának top 20-as listáján több járművel büszkélkedhet, mint bármely más autómárka. Ez a rangsor figyelembe veszi olyan tényezőket, mint a végső összeszerelés helyszíne és az amerikai, valamint kanadai alkatrészek aránya.
A Honda képviselője így fogalmazott: "A 2026-os Honda modellek árazásának módosítása olyan új funkciókkal jár együtt, amelyek nemcsak a vásárlók számára kínálnak megnövelt értéket, hanem hozzájárulnak termékeink versenyképességének erősítéséhez is."
A vállalat azt nyilatkozta, hogy az árakat nem az amerikai vámok miatt emelték, hozzátéve, hogy a lehető legnagyobb mértékben kihasználják az amerikai üzemeikben gyártott járműveket a vámok ellensúlyozása érdekében.
"A készletgazdálkodásunk célja, hogy maximálisan alkalmazkodjunk a fogyasztói igényekhez, miközben megőrizzük versenyképességünket az árak terén. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a piaci trendeket, és szükség esetén rugalmasan alkalmazkodunk a változásokhoz" - mondta a CNBC-nek adott interjújában.