Az elektromos autók akkumulátorai akár 40 százalékkal is hosszabb ideig képesek működni, mint ahogyan azt korábban feltételeztük.
Egy friss kutatás meglepő felfedezéseket tett az elektromos járművek akkumulátorainak élettartamával kapcsolatban. A hagyományos laboratóriumi tesztekhez képest egy új, pontosabb megközelítéssel sikerült megállapítani, hogy az elektromos járművek akkumulátorai valójában jóval tartósabbak, mint azt korábban feltételezték.
A Stanford Egyetem legújabb kutatása szerint a megfelelő akkumulátor-kezelési szoftverek jelentős mértékben befolyásolják az elektromos autók élettartamát. Ezek a szoftverek jobban tükrözik a járművek mindennapi használatát, ami teljesen új eredményekhez vezetett. A tanulmány arra világít rá, hogy az EV-tulajdonosoknak valójában sokkal ritkábban kell akkumulátorcserére készülniük, mint ahogyan azt korábban gondolták. Ez nem csupán pénzügyi előnyöket nyújt, hanem hozzájárul a fenntarthatóbb jövőhöz is, amint azt a kutatók hangsúlyozzák.
Az elektromos járművek elterjedését elősegítő kormányzati támogatások és az ezer kilométeres hatótávolságra irányuló törekvések jelentősen mérsékelték a "hatótávpara" jelenségét. Ennek ellenére sokan még mindig kétségekkel tekintenek az akkumulátorok élettartamára - pedig azok ára az elmúlt tíz évben a tizedére esett vissza. Érdemes megemlíteni, hogy még így is az átlagos elektromos autó költségének körülbelül egyharmadát az akkumulátorcsomag jelenti.
A Stanford Egyetem Precourt Energia Intézete és a SLAC Nemzeti Laboratórium kutatói megállapították, hogy a laboratóriumi akkumulátortesztelési módszerek nem tükrözik a valós életbeli alkalmazásokat. Jelenleg az iparági normák alapján az akkumulátorokat folyamatos lemerítési és újratöltési ciklusokkal próbálják ki, ami nem felel meg az elektromos járművek (EV-k) mindennapi használatának.
Valóban érdemes elgondolkodni rajta: ki irányítja a folyamatot, amíg az elektromos autó teljesen lemerül? És hányan vannak, akik csupán néhány percre állnak meg, így nem tudják teljesen feltölteni az akkumulátort? Ráadásul a meglévő tesztek eddig nem világítottak rá arra sem, hogy mi történik az akkumulátorok állapotával a valós használat során. Ahelyett, hogy laboratóriumi körülmények között, sokszor egymás után töltenék fel és merítenék le őket, fontos lenne megérteni, hogyan reagálnak a mindennapi használat kihívásaira.
Simona Onori, a kutatás egyik vezetője, meglepő eredményre jutott: a valódi vezetési körülmények, mint a gyakori gyorsítás és fékezés, a rövid megállók, valamint a hosszabb pihenők, pozitív hatással vannak az akkumulátorok élettartamára.
A kutatók négy eltérő akkumulátor-lemerítési profilt dolgoztak ki, amelyek valós vezetési körülményeket tükröznek. Ezt követően két éven át 92 kereskedelmi forgalomban kapható lítium-ion akkumulátort teszteltek. Az eredmények azt mutatták, hogy a dinamikus és realisztikus használati profilok kedvezően hatnak az akkumulátorok élettartamára. A kutatás során kiderült, hogy a hirtelen gyorsítások nem rontják az akkumulátorok állapotát, sőt, bizonyos esetekben még lassíthatják is azok öregedését. Megállapították továbbá, hogy sem a folyamatos használat (mint a szállítójárművek esetében), sem a hosszú távú inaktivitás nem ideális az akkumulátorok számára. Az optimális élettartam a két szélsőség között helyezkedik el, ami a legtöbb elektromos járművet használó felhasználó számára reális forgatókönyvnek számít.
"A jövőben rendkívül fontos lesz az új akkumulátorkémia és -tervezés értékelése valósághű igényprofilok alapján. A kutatók most újraértékelhetik a feltételezett elöregedési mechanizmusokat a kémia, az anyagok és a cellák szintjén, hogy mélyebb megértést nyerjenek. Ez elősegíti olyan fejlett vezérlési algoritmusok kifejlesztését, amelyek optimalizálják a meglévő kereskedelmi akkumulátor-architektúrák használatát" - magyarázta Le Xu posztdoktori kutató.
A Stanford Egyetem kutatói úgy látják, hogy az autógyártók már most, viszonylag apró szoftveres módosításokkal integrálhatják új felfedezésüket az akkumulátor-kezelő rendszerekbe. Ez a lépés nem csupán az elektromos autók piacán hozhat előnyöket, hanem az energiatárolás terén, sőt, orvosi eszközök, például implantátumok fejlesztésében is jelentős hatással lehet. A felfedezés új lehetőségeket nyit meg az elektromos járművek technológiájában, és tovább erősíti a zöld átállás mellett szóló érveket.