Lehetséges, hogy a Chery autógyártó a mi területünkön is letelepedne?
Lehetséges helyszínként merül fel Szerbia a kínai Chery vállalatnál, amely Kína egyik legnagyobb autógyártója. Ez lenne a második gyáruk Európában.
Ezt Sanghajból jelentette be Adrijana Mesarović szerb gazdasági miniszter, miután tárgyalt Yin Tongyue-val a vállalat elnökével. Mint mondta, Tongyue hamarosan Szerbiába látogat, ahol folytatják a lehetséges beruházásról szóló megbeszéléseket.
A kínai Chery, hasonlóan más vezető kínai autógyártókhoz, komoly lépéseket tett az európai piacra való betörés érdekében. Az elmúlt öt évben a vállalat elképesztő növekedést mutatott fel: 2020-ban globálisan több mint 110 ezer autót értékesítettek, míg tavaly már 1,1 milliót adtak el. Ennek köszönhetően a Chery 2024-ben immár 22. éve lesz Kína legnagyobb autóexportőre.
A cég 1997 óta működik, és 2024-re elérte a lenyűgöző 2,6 millió eladott járművet, ami 38,4%-os növekedést jelent 2023-hoz képest – számol be erről a NIN.
A külföldi terjeszkedés egyik oka a kínai belpiacon zajló "árháború", valamint az elektromos autókra adott állami támogatások, illetve az, hogy a kínai gyártók szeretnének betörni a magas fizetőképességű piacokra, például Európába.
Kína helyben gyártana Európának - Szerbia is esélyes
Az uniós védőintézkedések, melyek arra irányulnak, hogy megóvják az európai autógyártókat a kedvezőbb árú és technológiailag fejlettebb kínai konkurenciától, arra ösztönzik a kínai cégeket, hogy helyi gyártási kapacitásokkal lássák el az európai piacot. Számos vállalat, köztük a BYD és a Chery, már nyilvánosságra hozta ezen irányvonalú terveit, hogy erősítsék jelenlétüket a kontinensen.
A Chery márka izgalmas lépésre szánta el magát, hiszen 2023 végén megnyitotta első európai gyártóüzemét Spanyolországban, egy 400 millió eurós befektetés keretein belül. A cég ambiciózus terjeszkedési terveket sző, hiszen 2026-ig három új modellt kíván bevezetni, ami újabb gyárak nyitását is magával vonja. A potenciális helyszínek között eddig Szerbia mellett Nagy-Britannia is felmerült, ahol a Jaguar Land Roverrel szoros együttműködésben dolgoznak, valamint Németország is a potenciális lokációk között szerepel.
Mit jelentene ez Szerbiának?
Ha a Chery autógyár betoppanna Szerbiába, azzal két, jelentős exportorientált járműgyártó üzem kezdene működni az ország területén.
a kragujevaci Stellantis-üzem (Fiat Grande Panda gyártása),
A potenciális kínai autógyár lehetőségei izgalmas kihívásokat és lehetőségeket rejtenek magukban. Az innováció és a modern technológiák ötvözése mellett a fenntarthatóság is középpontba kerül, ami a környezettudatos autógyártás irányába mutat. A globális piacon való versenyképesség érdekében elengedhetetlen a helyi igények és preferenciák figyelembevétele, hiszen a kínai fogyasztók elvárásai folyamatosan változnak. Az ilyen gyárak nemcsak gazdasági szempontból fontosak, hanem hozzájárulnak a helyi közösségek fejlődéséhez is, munkahelyeket teremtve és innovatív megoldásokat kínálva.
A kragujevaci új modell értékesítési adatai még nem ismertek, mivel idén jelent meg a piacon, de már szeptemberben az olaszországi eladási toplista első 10 helyére került, és az olasz sajtó szerint a Stellantis célja, hogy napi 500 darabot gyártson.
A Chery jövőbeni üzemének kapacitása még nem tisztázott, de ha a Stellantis a kitűzött céljai szerint működne, és a kínai gyár is megkezdené a termelést, az Szerbia számára óriási lehetőségeket nyújtana az export terén. Ez nem csupán a gazdaság növekedését segítené elő, hanem jelentős hatással lenne a munkaerőpiacra és az állami bevételek alakulására is.
A járműgyártás emellett rengeteg beszállítót von be, ami számos új munkahelyet teremthet.
"Egyszerűbb és gyorsabb belépés Európába"
Željko Veselinović, a Sloga szakszervezet elnöke szerint a Chery érkezése komoly előrelépés lenne a foglalkoztatás szempontjából:
A kínai autók globálisan egyre népszerűbbek, és áruk jóval kedvezőbb a nyugati modellekhez képest – ez hatalmas előnynek számít. Beszélgettem néhány szerbiai autóipari beszállítóval, akik úgy vélik, hogy az európai gyártóknak a kínai versenytársakkal való lépéstartás érdekében kénytelenek lesznek csökkenteni autóik minőségét. Úgy gondolom, hogy a Stellantis jelenléte nem jelentene akadályt a kínai gyárak számára. Az európai piacon egyre növekvő kereslet mutatkozik a kínai járművek iránt, és egy szerbiai üzem létrehozása lehetőséget adna arra, hogy gyorsabban és gördülékenyebben eljussanak a vásárlókhoz.
Elmondása szerint a kínai beruházás több ezer munkahelyet teremtene, nemcsak az autógyártásban, hanem a beszállítói láncban is.
Aleksandar Stevanović közgazdász véleménye szerint, amennyiben a Chery tényleg gyártóüzemet alapítana Szerbiában, akkor az ott előállított autók nagy valószínűséggel az Európai Unió piacára kerülnének.
Ha Brüsszel nem vetné meg a járművek kínai származását, akkor a Chery akár nálunk is megkezdhetné a személyautók gyártását. Való igaz, hogy az európai autóipar jelenleg nehézségekkel küzd, míg a kínai szektor egyáltalán nem tapasztal hasonló problémákat. A termelési hatékonyságuk lényegesen magasabb, és ami a vásárlók számára a leglényegesebb: az áraik jelentősen kedvezőbbek.
Szerinte a kínai vállalat valószínűleg állami támogatásokat kérne Szerbiától. Bár ez a rendszer sokszor nem bizonyult hatékonynak, a kormány továbbra is alkalmazza.
"Amennyiben fokozódik az érdeklődés az elektromos autók iránt az EU területén, valószínű, hogy Brüsszel nem fogja megakadályozni az importot Szerbiából. Azonban ez nem jelenti azt, hogy ne lennének bizonyos korlátozások. Az EU nem nézi kedvezően az állami támogatások alkalmazását, így a kínai gyártókat továbbra is tekintheti tisztességtelen versenytársaknak" – zárta szavait Stevanović.
A kínai Chery autógyártó egyik izgalmas modellje (Fotó: Wikipédia)
Itt az év legjobb lehetősége: te pihenj, míg mi még jobban teljesítünk!
A visszajelzések tükrében három dolog kelt zavart a honlapon:
A felugró hirdetések, amelyek az internetes böngészés során váratlanul bukkannak fel, sok felhasználó számára zavaró élményt nyújtanak.
Az, hogy nem sikerül végigolvasnod az előfizetőknek szánt cikket,
* a mellégépelések.
A mi problémánk pedig az, hogy nem tudunk még több saját anyagot előállítani, mert a mintegy húsz önkormányzat nulla dinárt hagyott jóvá a beadványainkra, és a Magyar Nemzeti Tanács - a pártházból érkező, mondvacsinált okokra hivatkozva - évek óta nem javasolja támogatásra a pályázatainkat.
Támogassuk egymást! Mindössze napi húsz dinárért (0,17 euró) válhatsz a Szabad Magyar Szó hűséges előfizetőjévé. Ezzel nemcsak a zavaró felugró hirdetésektől szabadulhatsz meg, hanem hozzáférhetsz a Plusz rovatban megjelenő exkluzív cikkekhez is. Ráadásul ezzel te is hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is a vajdasági magyar közösség legkedveltebb online platformja maradjon, és még több helyi témáról tudjunk beszámolni!
U.i. Ha a létszámunk meghaladja a kétszázat, esküszöm, még egy olvasószerkesztő app bevezetését is fontolóra vesszük!



