Az aszfaltkirály és a leggazdagabb ukrán egy izgalmas párbajra készül, amelynek tétje a legnagyobb hazai kohászati kombinát. A két óriás szemben áll egymással, mindketten a gazdasági hatalom csúcsára törve, miközben a háttérben a piaci érdekek és a straté
Dorinel Umbrărescu és Rinat Ahmetov érdeklődésüket fejezték ki a galaci acélmű megvásárlása iránt, miután az indiai tulajdonos úgy döntött, hogy nem kívánja folytatni a gyár működtetését.
A galaci Liberty, az ország legnagyobb kohászati kombinátja, kritikus helyzetbe került, és a csőd szélén egyensúlyoz. Az indiai tulajdonú vállalat jelenleg csődmegelőzési eljárás alatt áll, és sürgető szükség van egy befektetőre, aki képes lenne helyreállítani a termelést és biztosítani a jövőjét.
A vállalat megvásárlására eddig ketten jelentkeztek be, azonban elképzelhető, hogy többen is lesznek, mivel nemzetközi versenytárgyalást írnak ki. A két pretendens Dorinel Umbrărescu és Rinat Ahmetov. Előbbit aszfaltkirályként is emlegetik, a legnagyobb hazai útépítő vállalat, az UMB tulajdonosa. Utóbbi a leggazdagabb ukrán, a System Capital Management Group és a Metinvest, valamint a Sahtar Donyeck klub tulajdonosa, akinek a vagyonát 7,9 milliárd euróra becsülik.
Ahmetov korábban Putyin közvetlen közelében állt, de az ukrajnai invázió következtében egyértelműen eltávolodott tőle. Ez teljesen érthető, hiszen az orosz hadsereg romba döntötte a mariupoli Azovstal és Illich Iron & Steel Works acélgyárakat, amelyek Ahmetov tulajdonában voltak.
Az economedia.ro hírei alapján Umbrărescu olyan feltételt állított fel, hogy a kombinát átvétele érdekében a vállalatot mentesítsék az állammal szembeni adósságai alól. Tavaly év végén a Liberty adósságának mértéke 4,25 milliárd lejt tett ki, amelyből a legjelentősebb összegeket az ANAF-nak (150 millió euró) és az Exim Banknak (300 millió euró) kellene rendeznie. A galaci acélmű, amely körülbelül 4 ezer munkavállalót foglalkoztat, értékét 420-700 millió euróra becsülik.
Az indiai tulajdonos úgy döntött, hogy nem folytatja a kombinát üzemeltetését, mivel az egyre növekvő energiaárak és az EU-n kívülről érkező olcsó importtermékek miatt a termelés már nem hoz elegendő profitot.




