A CFR Călători helyzete aggasztó: míg a beruházások folynak, a működéshez szükséges források hiányoznak. Ez a pénzügyi válság közvetlenül a vasúti szolgáltatások összeomlásához vezethet.


A román állami vasúttársaság, a CFR Călători, nyilatkozata szerint a 2025-re tervezett állami támogatás nem elegendő a közszolgáltatások fenntartási költségeinek fedezésére. Ez a helyzet még akkor is fennáll, ha a beruházások mértéke folyamatosan emelkedik.

A CFR Călători arra figyelmeztet az Agerpreshez elküldött közelményében, hogy a 2025-re előirányzott állami támogatás nem fedezi teljes mértékben a vasúti személyszállítás költségeit, ami hosszabb távon ellehetetlenítheti a közszolgáltatás biztosítását. A társaság szerint a szolgáltatási kompenzáció alacsony szintje - azaz az az összeg, amelyet az állam térít a kedvezményes vagy ingyenes jegyek, illetve a nem jövedelmező, de közérdekű járatok üzemeltetéséért - jelentős pénzügyi egyensúlyhiányhoz vezethet.

A társaság közleménye figyelmeztet arra, hogy a 2024-es évhez viszonyítva alacsonyabb kompenzáció nem csupán kihívásokat jelent, hanem akár a vasúti rendszer működését is megakadályozhatja. Emellett hangsúlyozzák, hogy az egyetemi hallgatók utazási kedvezményeinek új szabályozása következtében a társaság bevételkiesésre is számít ezen a területen.

Kiemelkedő eltérés figyelhető meg abban, hogy miközben a közszolgáltatások finanszírozása csökken, a beruházási keret viszont növekszik: a kormány 2025-re 790 millió lejnyi forrást különített el fejlesztésekre, ami 52%-kal haladja meg a 2024 végére prognosztizált összeget. E beruházásoknak köszönhetően már üzembe helyezték az első újonnan beszerzett vagy felújított járműveket is, amelyek az EU helyreállítási alapjának (PNRR) keretében valósultak meg.

A CFR Călători kiemeli, hogy a jövő évben várt bevételek csökkenése, valamint az állami támogatás alacsony szintje együttesen komoly kihívások elé állítják a közszolgáltatások fenntartását. Ebből kifolyólag arra kérik a hatóságokat, hogy sürgősen keressenek olyan megoldásokat, amelyek lehetővé teszik a finanszírozási egyensúly helyreállítását.

A vasúttársaság 2025-re a bevételeit 3,7 milliárd lej körüli összegre, míg a kiadásait 3,6 milliárd lejre prognosztizálja, amiből 15 millió lejnyi nyereséget tervez. A tervezett beruházások célja új járművek beszerzése, a meglévő eszközök modernizálása és innovatív technológiák bevezetése. Azonban a közlekedési vállalat hangsúlyozza, hogy a folyamatos működés finanszírozása nélkül ezek a fejlesztések nem garantálják a zökkenőmentes szolgáltatást.

Related posts