Sok magyar autótulajdonos számára komoly meglepetést okozhat, hogy a járművük javítása során egy jelentős hibát követhetnek el, anélkül, hogy ezt tudomásul vennék. A Pénzcentrum által megosztott információk szerint ez a figyelmetlenség komoly anyagi követ


Egyre több új autóban pótkerék helyett defektjavító készletet találunk, amely kis helyet foglal és könnyű, de csak ideiglenes megoldást nyújt. A Svájci Autóklub friss tesztje szerint sem a készletek, sem a sprék nem teljesítettek hibátlanul, így a sérült gumit a lehető leghamarabb cserélni kell.

Manapság az új autók többsége már nem a hagyományos, teljes értékű pótkerékkel, vagy a jól ismert szükségpótkerékkel van felszerelve, hanem defektjavító készlettel. Ennek a megoldásnak az egyik legnagyobb előnye, hogy rendkívül helytakarékos, könnyen tárolható, és jelentősen csökkenti az autó súlyát, ami pozitívan hat a fogyasztásra. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a gumijavító folyadékkal kezelt abroncsokkal csak korlátozott távolságot lehet megtenni; a legjobb, ha óvatosan eljutunk a legközelebbi szervizig, ügyelve arra, hogy a gumi nyomása megfelelő maradjon.

A készletek kezelése kényelmes lehet, azonban a pótkerékhez viszonyítva költségesebb megoldás, hiszen nem csupán a folyadékra van szükség, hanem egy kompresszorra is, hogy a gumik megfelelő nyomásra kerüljenek – figyelmeztet a Német Autóklub.

Az árkategória 20-30 ezer forint között ingadozik, és ezek a megoldások csupán ideiglenes jellegűek; a sérült gumi mihamarabb cserélendő. A folyadék kizárólag a futófelületen található, maximum 4-5 mm mély lyukak tömítésére alkalmas. Oldalsérülések, repedések, levált futófelület vagy szelephiba esetén nem alkalmazható - ilyen helyzetben pótkerék beszerzése vagy szakmai segítség igénybevétele válik szükségessé.

A defektsprék rendkívül gazdaságos megoldást nyújtanak, és könnyen beszerezhetők benzinkutakon vagy barkácsáruházakban. A működésük során a folyadékot gáznyomás segítségével juttatják a gumiabroncsba, miközben a megfelelő nyomást is beállítják. Azonban nem mentesek a hátrányoktól: gyakran jelentős erőfeszítést igényel a használatuk, és sok esetben csak 16 colos abroncsokhoz alkalmazhatók, ráadásul a nyomás, amit elérnek, jellemzően csak 1,5 bar. Fontos megjegyezni, hogy bizonyos típusok nem kompatibilisek a közvetlen nyomásérzékelő szenzoros autókkal, mivel a folyadék károsíthatja a szenzorokat.

A Svájci Autóklub (TCS) két kompresszoros készletet és három gáznyomásos sprét tesztelt. Sajnos egyikük sem volt képes maradéktalanul teljesíteni a defektjavításhoz elengedhetetlen követelményeket. A sprék ugyan elérték az 1,5 bar-os minimális nyomást, azonban a manométer hiánya miatt a pontos nyomásérték nem volt nyomon követhető.

A használat rendkívül egyszerű, azonban fontos észben tartani, hogy minden terméknél ott a lehetőség a szennyeződésre. Az autógyártók hivatalos készletei általában magasabb áron érhetők el, mint a benzinkutaknál vagy barkácsboltokban található alternatívák.

Elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk azzal, hogy a defektjavító készleteknek, akárcsak a mentőládáknak, van egy bizonyos lejárati idejük.

Ha ezt a tulajdonos maga cseréli le, olcsóbb lehet, mintha szervizben, gyári készlettel váltanák ki. Drága lehet a felni tisztítása is, amit sok műhely felszámít a javítás után, sőt van, ahol emiatt nem is vállalnak gumicserét. Fontos tudni, hogy defektjavító folyadékkal kezelt gumi később már szakszerűen nem javítható.

A Run-Flat gumik különleges előnyt kínálnak: defekt esetén nem kell azonnal megállni, hiszen ezek a gumik képesek fenntartani a jármű mozgását, akár 80 km/h sebességgel és körülbelül 80 km távolságig. Fontos azonban, hogy kövessük a gyártó által megadott irányelveket, így a legközelebbi szervizhez való eljutás biztonságosan megoldható.

Related posts