Ha nem a legegyszerűbb, legalsó polcról választanál hibakódolvasót, akkor érdemes alaposan körülnézned a piacon elérhető lehetőségeket.


Barátokat szerezni sokféleképpen lehet: van, aki a megnyerő személyiségével és humorával próbálja megnyerni az emberek szívét, de a mi fajtánk, az autós hobbisták, inkább a gumiszerelő gépek és csápos emelők világában keresik a kapcsolatokat. Persze nem mindenki rendelkezik akkora hellyel otthon, így egy komolyabb hibakódolvasó remek alternatíva lehet. Esetünkben a Kocsiszakitól kölcsönkapott két Foxwell bőrönd tökéletes megoldást nyújtott számunkra.

A Foxwell palettája elég széles: hobbi felhasználásra simán elég egy 37 000 forintos NT301, ami a motor hibakódjait kiolvassa és törli, illetve néhány élő adatot is megjelenít, de hozzánk komolyabb eszközök érkeztek: a 175 000 forintos NT680 Pro már szervizciklust nulláz, injektort és TPMS-t programoz, rengeteg szenzort külön olvas, és az összes adatot logolva el tudja menteni egy microSD-kártyára, az i75S pedig egy 550 000 forintos, elsősorban nagyobb műhelyeknek szóló profi gép, amihez az OBD II csatlakozáson kívül mindenféle egyéb felület is rendelkezésre áll, részletes betekintést ad a hibakódok mögötti lehetséges okokba, különálló tabletjével még pontosabban összehasonlítható diagramokat ad.

Balló Marci telephelyén próbáltuk ki az eszközöket, elsőként az NT680 Pro funkcióit néztük meg egy 2012-es dízel Chevrolet Cruze-on, ami váratlanul hibakódot dobott korábban, előzményként pedig csak annyit tudtunk, hogy egy korábbi DPF-regenerálás alatt leállították az autót.

A származási hely megadása után az NT680 Pro automatikusan felismerte az alvázszámot és megkezdte a betöltést, de néhány adatot kézzel kellett neki megadni, ilyen volt például az autó néhány extrájának megléte, illetve a karosszériaforma. A betöltés néhány percet vesz igénybe, viszont amint létrejött a kommunikáció a vezérlőkkel, már minden nagyon gyorsan megy.

A tárolt adatok között érdekes felfedezésre bukkantunk: több mint 10 ezer kilométer telt el az utolsó hibakódtörlés óta. Ez arra utal, hogy valószínűleg nem az eladás előtt tisztították meg az összes adatot, ami kedvező hír lehet azok számára, akik vásárlás előtt állnak. Kérdés, hogy a csekkmotor lámpa nem azért alszik, mert nemrégiben törölték a hibákat, és hamarosan újra fel fog világítani. Különösen a katalizátor hatásfokával és a lambdaszonda problémáival kapcsolatos hibák hajlamosak arra, hogy a törlés után mindössze 100-200 kilométert követően újra megjelenjenek. Ráadásul a tárolt adatok között megtaláltuk a különböző vezérlőkben rögzített kilométeróra-állásokat is, így megerősíthetjük, hogy az autó órája valószínűleg nem manipulált.

Az élő adatok megfigyelése során természetesen hozzáférhetünk a motor minden lényeges paraméteréhez, beleértve a lambdaszonda áramerősség-értékeit, a folyadékok aktuális hőmérsékleteit, a motor fordulatszámát és a gázpedál pozícióját. Ezeket az adatokat grafikon formájában rögzíthetjük, ami segíti a későbbi részletes hibakeresést. A vezérlőmodul programozása mellett ezen a gépen lehetőség van befecskendezők kódolására is, ám szerencsére erre nem volt szükségünk, mivel a DPF-problémát kezdtük el alaposabban megvizsgálni.

A tárolt hibák kiértékelése azonnali eredményeket produkált: alacsony nyomáskülönbséget regisztráltunk a DPF-nél, továbbá egyik szenzor mért értékeit is hibásnak minősítette a rendszer. Ezek a hibák törölhetőek lettek volna, de az NT680 Pro - a hagyományos NT680-cal ellentétben - képes a DPF regenerálására is. Marci kérésére azonban elkerültük, hogy füsttel töltsük meg a Bojtár utcát, így ezt a lépést kihagytuk. Mindenesetre átvizsgáltuk a Cruze összes vezérlőegységét, és találtunk olyan hibákat is, amelyek valószínűleg az akkumulátor korábbi lemerüléséből fakadó kommunikációs problémákból eredtek. Ezeket a hibákat természetesen még a műszerfal sem jelezte, és miután töröltük őket, nem tértek vissza.

Az NT680 Pro kiemelkedő előnye a letisztult és praktikus dizájnja: a ház robusztus és szigetelt, így nem kell aggódni a külső hatások miatt. Az eszköz nem támaszkodik akkumulátorra, amely lemerülhetne, hiszen az OBD-csatlakozó biztosítja a szükséges energiát a működéshez. Csak a gép és a kábel elegendő a használathoz, így elkerülhető, hogy egy nehéz bőrönddel kelljen bajlódni – a hordozhatóság és a kényelem itt egyértelműen garantált!

Komolyabb feladatokhoz komolyabb gépezetre volt szükségünk: az általunk használt eszköz rendelkezik a régi BMW-körcsatlakozóktól kezdve az Audi klasszikus, dupla pines csatlakozóin át a korai japán és koreai autók egyedi csatlakozóival is. Mivel Marcinál nem akadt olyan régi jármű, amit tesztelhettünk volna, végül egy 20 éves A170-es modellt választottunk az olvasáshoz. A hírek szerint az i75 TS szinte bármely autót képes kezelni, függetlenül a márkától, ráadásul a legmodernebb TPMS-rendszerekhez is jól alkalmazható, egészen a 2023-as évjáratig.

Az A170-es diagnosztikai eszközt nem az autó belsejében, hanem kívülről használtuk, mivel különálló egységként működik. Bluetooth kapcsolat révén csatlakozik a strapabíró, teljes értékű tabletünkhöz, amely lehetővé teszi a kapott hibakódok részletes elemzését az interneten. Az A170 sokkal gyorsabb, mint az NT680 Pro, és funkciók terén is felülmúlja azt, még a régebbi autók esetében is.

Az öreg dízel motorja sokáig vacakolt, de végül szépen életre kelt. Minden kontrolllámpa felvillant, majd elhalványult, és a műszerfal nem jelzett semmilyen hibát. A Foxwell diagnosztikai eszköz is megnyugtató hírekkel szolgált, hiszen minden vezérlőegység és szenzor a megfelelő helyen állt. Az i75S pedig külön figyelmeztetne, ha bármilyen kommunikációs problémát észlelne, amit rossz programozás okozhatna.

A Foxwell készülékek szoftverfrissítései ingyenesen elérhetőek, és a frissítések folyamatosan elérhetők, de nem kötelező őket telepíteni. Az eszközök az eredeti szoftverrel is hosszú távon működnek. A magyar nyelvű felület miatt azonban érdemes frissíteni, mivel bár mindkét készülék képes magyarul kommunikálni, a fordítások néhol nem teljesen pontosak. Angol nyelvre váltva viszont sokkal zökkenőmentesebb a használat.

Természetesen, az A-Mercinél igencsak drasztikus megoldással éltünk, hiszen ágyúval lőttünk verébre. Azonban a folyamat során ugyanazon a listán haladtunk végig, mint a Cruze esetében. Minden egyes vezérlőt kiolvastunk, és a felfedezett kisebb hibákról részletesebb információkat tudtunk adni. Az élő adatok olvasása sokkal bonyolultabb, de már a táblagépen is sokkal átláthatóbbak az összefüggések, mint az NT680 Pro aprócska kijelzőjén.

Mivel ez a készülék egy speciálisan kifejlesztett tabletes eszköz, szükséges a töltése, és a mérete miatt a koffer is meglehetősen nagy és nehéz. Emiatt nem annyira egyszerűen bepakolni a táskánkba, mint az NT680 Prót. Az i75 TS inkább a szervizek számára ideális választás, mivel gyártói élő támogatással és forgalmazói garanciával rendelkezik. Ez különösen megnyugtató lehet azok számára, akik megbízható, jogtiszta és NAV-biztos diagnosztikai megoldást keresnek. Így az 550 ezer forintos ár valójában kedvezőnek mondható, hiszen a nagyobb márkák diagnosztikai eszközeinél gyakran az éves előfizetés is akár milliós tételt jelenthet.

Related posts