Itt a digitális jogosítvány! Az idősebb sofőrök számára is jelentős változást hoz, és érdemes felkészülniük a várható újdonságokra. Mi vár rájuk a digitális világban?
Az EU nem szab kötelező orvosi vizsgálatot az új jogosítványhoz; ezt a tagállamok döntik el, a háziorvosok bejelentési lehetőségével.
Érkezik a digitális jogosítvány, amely minden autós számára kötelezővé válik, így az idősebb sofőrök is érintettek lesznek. Sokan érdeklődnek a részletek iránt, és kíváncsiak, hogy ez mit jelent számukra, valamint milyen gyakorisággal kell majd orvosi ellenőrzésre járniuk – számol be róla a Dívány.
Az Európai Unió határozata alapján 2033-ra minden uniós polgár digitális formátumú vezetői engedéllyel fog rendelkezni. Ezzel a lépéssel a cél az adminisztrációs terhek csökkentése és a közlekedésbiztonság növelése - értesült a Teol.
Az új engedély minden korosztály számára kötelező, és 15 évig lesz érvényes, egységesítve a tagállamok eltérő szabályait.
Az EU nem határozza meg, hogy a digitális jogosítvány megszerzéséhez kötelező lesz-e új orvosi vizsgálat, vagy elegendő az önbevallás a vezetésre való alkalmasságról. Erről minden tagállam maga dönthet. Az új irányelv viszont lehetőséget ad a háziorvosoknak arra, hogy jelentsék a hatóságoknak, ha egy beteg egészségi állapota miatt közúti veszélyt jelenthet.
A korábban felvetett ötlet, amely szerint a 70 év felettieknek ötévente kötelező lenne megújítaniuk a jogosítványukat, végül nem valósul meg. Ez azt jelenti, hogy az idősebb sofőrök nem lesznek kénytelenek gyakrabban részt venni vizsgálatokon. Ugyanakkor, a digitális jogosítvány bevezetésével számukra is elkerülhetetlenné válik az új formátumra való áttérés.
Az új uniós irányelv célja, hogy a frissen szerzett jogosítvánnyal rendelkező sofőrök számára szigorúbb feltételeket teremt. Az első két év során alacsonyabb sebességhatárok és szigorúbb közlekedési szabályok várnak rájuk, ezzel biztosítva, hogy fokozatosan és biztonságosan tapasztalatot gyűjthessenek a vezetés terén.
A javasolt szabályozás szigorúbb büntetéseket vezetne be az ittas vezetés esetén ebben az időszakban. Magyarországon jelenleg mindenki, aki a jogosítvány megszerzése utáni két évben van, kezdő sofőrnek számít, ami leginkább technikai korlátozásokat jelent. Az új uniós irányelvek viszont lehetőséget biztosítanának a tagállamok számára, hogy saját hatáskörükben kezeljék a 65 év felettiek jogosítványának meghosszabbítását.