A Z-generáció kevesebb alkoholt fogyaszt, és ezt a szellemesen elnevezett trendek is tükrözik.


Egyre több fiatal fogja vissza jelentősen, néha adja fel teljesen az alkoholfogyasztást a fejlett országokban. A Z-generáció szokásairól most ausztrál kutatók írtak.

Az idősebbek már eddig is megbotránkoztak az öntudatos 18-24 évesek, avagy a Z-generáció különböző szokásain és szabályrendszerein. Most újabb muníciót kaptak, pedig a hangzatos kifejezésekbe csomagolt trend tulajdonképp a tudatos életmódról és az egészségről szól.

Az Új-Dél-Wales-i Egyetem alkohol- és drogszakértője, Katinka van de Ven, valamint Nicole Lee, a Curtin Egyetem drogkutatóközpontjának segédprofesszora közös tanulmányukban részletesen bemutatták, hogy milyen drámai csökkenés tapasztalható az alkoholfogyasztás terén a fiatal ausztrálok körében. Míg 2001-ben a 13 és fél százalékuk havonta kevesebb mint egyszer fogyasztott alkoholt, addig ez a szám mára 20 százalékra emelkedett. A fiatalok körében, akik soha nem ittak meg egy teljes pohár alkoholt, az arány 7 és fél százalékról 16 és fél százalékra nőtt – számolt be az Independent című lap. Eközben Spanyolországban is jelentős csökkenést tapasztalnak a fiatalok sörfogyasztásában, és a brit, valamint az amerikai Z-generáció is egyre inkább elkerüli az alkoholt.

A fiatalok többsége számára nem az alkohol teljes mellőzése a cél, viszont a mértékletesség egyre inkább teret hódít, még ha az idősebb generációk szemében ez néha már szokatlanul szélsőségesnek tűnik is.

Ezt segítik a különböző frappáns, a közösségi médiában keringő kifejezések. Például a zebracsíkozás (zebra striping) és a nedves vagy nyirkos ivászat (damp drinking). De vajon ezek tényleg újítások, vagy már létező technikák újracsomagolása? - teszi fel a kérdést a brit lap (utalva a Z-generációra néha jellemző lelkesedésre, hogy új néven tegyen divatossá régi dolgokat). Példa a TikTokon elterjedt "rawdogging", aminek eredetileg szexuális tartalma volt és amely azt takarja, hogy egy repülőúton az ember nem eszik a menüből, nem néz filmeket, nem hallgat zenét, és esetleg nem is iszik. Kommentátorok szerint ez már korábban is létezett, de trendi név nélkül.

De mi is a zebracsíkozás? Egyszerűen az, hogy társaságban iszogatva az ember hol egy alkoholos, hol egy alkoholmentes italt fogyaszt, megfelezve ezzel az alkoholbevitelt. Egy brit felmérés olyan trendet fedezett fel a pubokban, hogy a vendégek negyede alkoholos, majd alkoholmentes sört iszik, felváltva.

A nedves italozás egy másik jelenség. Egy további felmérés szerint a válaszadók 40 százaléka kevesebbet akar inni, míg 6,5 százalék teljesen hátat fordítana az alkoholnak. A "nedves" vagy "nyirkos" szó arra utal, hogy az illető nem akar "szárazzá", azaz teljesen absztinenssé válni.

Egy izgalmasan új kifejezés, amely az utóbbi időben elterjedt, a "99 százalékosan józan" vagy a szexuális identitások színes palettájából kölcsönzött "józan kíváncsi", ami azt jelenti, hogy valaki nyitott a józanság felfedezésére és megértésére.

A két szakértő véleménye szerint – ami vitákat generálhat – a nevek mellett ezek a stratégiák is hasznosak lehetnek az alkoholfüggőségben szenvedők számára, akik képesek lehetnek mértékletes alkoholfogyasztásra, különösen egy absztinens időszakot követően. Korábban elterjedt nézet volt, hogy az alkoholisták számára csupán az ital teljes elhagyása jelentheti az egyetlen járható utat.

Fontos megemlíteni, hogy az alkoholfogyasztástól való távolságtartás egyre inkább népszerűvé válik, amely mögött különféle egészségi és wellness-trendek állnak. Sok fiatal számára az influencerek alkoholmentes üzenetei inspiráló és követendő életmódot képviselnek. Ezen kívül a fiatal generáció gyakran online tölti el szabadidejét, és sokkal inkább a szakmai és személyes fejlődésre összpontosít, mint az előző korosztályok. Az italozás okozta érzelmi ingadozások és másnaposság pedig gátat szabhat ennek a fejlődésnek, így érthető, hogy a fiatalok keresik az egészségesebb alternatívákat.

Related posts