Légi közlekedési szakértő bevonásával mélyrehatóan tanulmányoztuk a washingtoni légi katasztrófát, és az alábbi kulcsfontosságú tényezők játszhattak szerepet a tragikus esemény bekövetkezésében.


Az American Airlines légitársaság tájékoztatása szerint szerdán este egy utasszállító repülőgép, amelyen hatvan utas és négyfős legénység tartózkodott, súlyos balesetet szenvedett a Potomac folyó felett. A gép összeütközött egy katonai helikopterrel, amely három embert szállított, Washington D. C. közelében. A baleset következtében több halálos áldozatot már azonosítottak a folyóban, a kutató-mentő csapatok pedig jelenleg a túlélők felkutatásán dolgoznak. A rendőrség aktívan vizsgálja a baleset körülményeit. Madas László, a légi közlekedésre specializálódott igazságügyi szakértő, a hirado.hu-nak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a tragédia mögött több lehetséges ok is állhat.

"Madas László kifejtette, hogy az amerikai légiközlekedési rendszer sokkal liberálisabb, mint az európai, ami miatt sajnálatos módon egy ilyen baleset bekövetkezésének valószínűsége is lényegesen magasabb. Hozzátette, hogy a katonai repülési előírások jelentősen eltérnek a polgári szabályozásoktól."

Madas László kifejtette, hogy Európában a katonai légijárműveknek a polgári kontroll alatt álló légtérbe való belépéskor ugyanazokat a szabályokat kell követniük, mint a többi légi járműnek. Ezzel szemben az Egyesült Államokban ez a helyzet eltérő lehet. Emellett hangsúlyozta, hogy léteznek olyan katonai gyakorlatok, amelyek során a légi járművek kivilágítás nélkül hajtanak végre manővereket éjszakai időszakban, például infravörös érzékelőkkel, amelyek lehetetlenné teszik a polgári utasszállító repülőgépek számára a felismerést.

A szakértő véleménye szerint a légi baleset felelősének azonosításához lényegesen több adat és információ áll rendelkezésre, mint ami jelenleg a rendelkezésünkre áll.

A legfőbb kihívás, hogy nincs információnk arról, milyen repülési terv alapján működött a helikopter, és melyik légtérben tartózkodott. Amennyiben a repülési szabályok (VFR) szerint zajlott a repülés, úgy a pilóták felelőssége volt az elkülönítés biztosítása.

- magyarázta Madas László, majd hozzátette: mivel mindkét jármű ennyire közel repült a repülőtérhez - tehát a torony irányítói körzetében kellett, hogy legyen -, kaphattak utasításokat. Ami a szakértő szerint nagyon fontos szempont a körülmények tisztázása érdekében, hogy a két légi jármű ugyanazon rádiófrekvencián volt-e.

"Amennyiben a helikopter katonai frekvenciájú kommunikáción üzemelt, az irányítótorony képtelen volt utasításokat küldeni a pilótáknak. Ezzel szemben, ha polgári frekvenciát használtak, a légi irányítók figyelmeztethették volna mindkét gépet. Lehetséges, hogy a légi forgalmi szolgálatok közötti együttműködés során történt hiba" – nyilatkozta Madas László, hozzátéve, hogy a nagy forgalmú nemzetközi repülőtereken...

A szakember úgy véli, az is elképzelhető, hogy

"Mivel ez egy általánosan elterjedt gyakorlat, ha a helyzet így alakult, a TCAS (Ütközéselkerülő Rendszer) sem volt képes segíteni az utasszállító repülőgépnek a függőleges pozícióváltásban. A pilóták számára nem volt világos, hogy a helikopter milyen magasságban repül" - emelte ki Madas László. Szerinte a gép pilótái, akik már a leszállásra készültek és folyamatosan előre figyeltek, valószínűleg nem számítottak egy lehetséges ütközésre.

"Ha figyelembe vesszük, hogy a helikopter nem volt megvilágítva, és valószínűleg az utasszállító jármű holtteréből bukkant fel, akkor az elkerülésre szinte lehetetlen volt esély. Ez különösen érvényes a kettős holttér szituációkra, amikor a két pilóta nem látja egymást. Fontos megjegyezni, hogy kettős holttér létrehozása szándékosan tilos” – nyilatkozta Madas László, aki szinte lehetetlennek tartja, hogy bárki is túlélte a balesetet.

Kiemelt kép: A katasztrófaelhárító csapatok a Ronald Reagan washingtoni repülőtér közelében lévő Potomac folyóba zuhant utasszállító repülőgép roncsait vizsgálják 2025. január 30-án Arlingtonban, Virginia államban (Fotó: Andrew Harnik/Getty Images)

Related posts