Az MVK járatainak állapotával kapcsolatban általános elégedetlenség tapasztalható, mivel az utasok gyakran kifogásolják a higiéniai körülményeket.


Miskolc lakói egyre gyakrabban fejezik ki elégedetlenségüket a közösségi közlekedés állapota miatt, különösen a buszok és villamosok kapcsán, amelyeket a közösségi médiában vitatnak meg. A panaszok főként a járművek zsúfoltságára és a tisztaság hiányára vonatkoznak. Sokan arról számolnak be, hogy a kapaszkodók és ülések koszosak, a légkondicionáló berendezések pedig gyakran nem működnek; a nyári forróságban pedig elviselhetetlen szagok terjengenek. Továbbá, a helybeliek megjegyzik, hogy sok esetben olyan utasok is használják az MVK szolgáltatásait, akik nem tartják be a higiéniai normákat, így a tömegközlekedés élménye sokszor inkább rémálommá válik, mintsem kényelmes megoldássá.

A napokban új Facebook bejegyzés született a témában, amelyben egy utas részletesen számolt be a tapasztalatairól. A poszt szerzője leírta, hogy a járműveken szúrós szagú személyek utaztak, ruhájukat és tárgyaikat pedig szennyeződések tartkították. Mindezeket látva ő maga úgy döntött, inkább gyalog folytatta útját.

Bejegyzésében megjegyezte, az ellenőrök és járatkísérők rendszertelenül végzik a munkájukat, így a bliccelők és az igénytelen utasok szabadon közlekedhetnek. Az észrevételre sok helyi lakos reagált, és többségében egyetértését fejezte ki az üggyel kapcsolatban.

Többen szót ejtettek arról, hogy az üléseken lévő szennyeződés miatt az esetleges fertőzésveszély kockázatától tartanak, különösképp mostanság, amikor a közeli Onga városában hónapokkal ezelőtt felütötte fejét a Hepatitis A vírus, a megyeszékhelyen pedig újból egyre több lépcsőházban okoz komoly bajt az ágyi poloska terjedése.

A hozzászólások széles körben tükrözik a felháborodást. Egy felhasználó kiemelte, hogy a buszokon reggel a dolgozni induló utasok zsúfoltan várakoznak, míg a nem megfelelő higiénével rendelkező emberek minden ajtón felszállhatnak, és senki sem szól nekik. Egy másik helyi lakos így fogalmazott: "Pontosan én is így jártam a mai villamoson, úgy utaztunk, mint a heringek, sőt még egy járat is kimaradt. Emberek, hogyan lehet ilyen ápolatlanul közösségi közlekedésben részt venni?"

Egy másik hozzászóló részletezte, hogy a járműveket reggel minden bizonnyal fertőtlenítik, mert a vegyszerek jellegzetes szaga érezhető marad a korai órákban, azonban az utazási feltételeket figyelmen kívül hagyó, kellő higiénés feltételeket nélkülöző utasok hamar beszennyezik a járművet. "A sofőr nem mindig veszi észre, mert nem mindig csak elől lehet felszállni. Sokszor nem is látszik a ruházaton, hogy milyen erős vizelet szaga van" - írta.

Egy másik csalódott utas így reagált a bejegyzésre: "Hát ez egyszerűen borzalmas! Teljesen elborzasztó és felháborító! Maximálisan osztom a posztoló véleményét. Ha már vannak seriffek a járatokon, akik csoportosan állnak egy helyben, ideje lenne, hogy szétszéledjenek, és ne csak a bérleteket ellenőrizzék, hanem a büdös, szennyezett ruházatú utasokat is tartsák szem előtt. Bátorságot kellene gyűjteniük ahhoz, hogy az adott személyt leválasszák a járműről, fajtól vagy nemtől függetlenül!"

A nemrégiben bevezetett illatosított járatokat is többen kritizálták. Egy hozzászóló szerint az illatosított járatok helyett inkább takarítani kellene a járműveket. Másrészt pedig valamiféle akciótervet kellene kidolgozni arra, hogy igénytelen, koszos, kellemetlen szagú megjelenéssel ne lehessen használni a járatokat.

A közösségi vélemények tükrében a seriffek alkalmazása sok izgalmas kérdést vet fel. Egy hozzászóló megjegyzi, hogy a járatkísérők gyakran a rizikósabb vonalakra és időpontokra összpontosítanak, ami azt eredményezi, hogy a kevésbé problémás járatokon nem tudják elérni a várt eredményeket. Emellett a legtöbben azt szeretnék, ha a seriffek nem csupán a bliccelő utasokat figyelnék meg, hanem a szagos, szennyezett öltözetű utasokra is nagyobb figyelmet fordítanának.

Összegzésként elmondható, hogy Miskolc tömegközlekedésében az egészségügyi és komfortproblémák összetettek és sürgetőek. Az ígért 2019-es menetrend visszaállításáról pedig talán már le is mondtak a helyiek. A járatseriffek és az illatosítók ugyan némelyeknek megnyugtató intézkedésnek számítanak, önmagukban azonban nem oldják meg az égető higiéniai gondokat, amelyeknek elsőbbséget kellene élvezniük a város közlekedésében. A bérlettel rendelkező utasok jogos elvárása, hogy a közlekedési eszközök tiszták, biztonságosak legyenek, és hogy a higiéniai alapok betartása ne függjön az egyéni felelősségtől.

Érdekes, hogy néhány éve még az MVK Zrt. utazási feltételei között szerepelt egy olyan kitétel, miszerint az utasok nem vihetnek magukkal olyan mértékben szennyezett ruházatot, amely kárt tehet a jármű tisztaságában vagy más utasok öltözetében. Azonban a városi tömegközlekedési vállalat hivatalos weboldalán ez a szabály jelenleg már nem található meg.

Képek: Huszti István/Telex, (Kép a 16-os autóbuszról)

Related posts