Megdöbbentő, hogy hányan osztják meg a híreket csupán a címüket látva | 24.hu


Egy friss kutatás alapján a közösségi média felhasználók többsége gyakran megoszt hírcikkeket anélkül, hogy előtte átnézné azok tartalmát – számolt be róla az Euronews.

A Nature Human Behaviour című tudományos folyóiratban közzétett kutatás alapján az Egyesült Államokban működő egyetemek tudósai 2017 és 2020 között több mint 35 millió nyilvános Facebook-bejegyzést vizsgáltak meg, különösen politikailag feszültséggel teli időszakokban. A kutatás során kiderült, hogy a megosztott linkek 75%-át anélkül terjesztették, hogy a felhasználók rákattintottak volna: az emberek csupán a cím vagy a bejegyzéshez tartozó lájkok száma alapján döntöttek a megosztásról, anélkül, hogy magát a tartalmat is megismerték volna.

Az eredmény elég sokatmondó és riasztó, de megmagyarázhatja, hogy miért olyan gyakori a dezinformáció a közösségi média platformokon, és miért terjed olyan gyorsan

- állították a tudósok.

A jelenség hátterében a szakértők véleménye szerint az online interakciók gyors üteme áll. A felhasználók ugyanis a folyamatosan rájuk áramló tartalom miatt egyre inkább hajlamosak az impulzív megosztásokra. Ennek következtében sokan azt az illúziót keltik magukban, hogy jobban informáltak egy-egy tudományos vagy politikai kérdésben, mint amennyire valójában vannak.

A kontrollálatlan továbbosztási vágy egyébként az amerikai kutatók szerint - nem túl meglepő módon - sokkal gyakoribb az egyik pártot, vagy politikust nyíltan támogatók között, mint azoknál, akik politikailag semlegesnek tartják magukat.

A szerzők hangsúlyozták, hogy a dezinformáció terjedésében a közösségi média platformoknak aktívan részt kellene venniük a probléma kezelésében. Például jelentős előnyökkel járhatna, ha a felhasználók számára megosztás előtt egy figyelmeztető ablak jelenne meg, amely arra ösztönözné őket, hogy alaposabban tájékozódjanak a tartalom valóságtartalmáról. A Facebook már egy ideje alkalmaz ilyen jellegű megoldásokat, de felmerül a kérdés, hogy ezeknek a kezdeményezéseknek mekkora valódi hatásuk van a dezinformáció csökkentésére.

Related posts