Fontos bejelentést tett a MÁV vezetője: a szabálytalanság következményeként akár százezer forintos bírságra is számíthatnak az autósok.


Kiterjesztik a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózatot a vasúti átjárókra is - jelentette be a MÁV-csoport vezérigazgatója a Siófok-Szabadifürdő egyik átkelőjénél tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. Hegyi Zsolt ezt

a vasúti piros jelzés presztízsének csökkenésével indokolta.

A kamerarendszert a MÁV-csoport és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös akcióterve alapján telepítik - tette hozzá.

A vezérigazgató figyelmeztetett: az utóbbi évek során drámaian megnőtt a halálos balesetek száma a vasút és a közút kereszteződéseiben. Megdöbbentő módon ezek közül sok esetben a balesetek működő fénysorompóval védett vasúti átjárókban történtek.

- sorolta a következményeket.

A 2025-ös évben összesen 26 közúti-vasúti átjáróban bekövetkezett baleset történt, amelynek következtében nyolc ember tragikus módon életét vesztette. Emellett megemlítette, hogy évente körülbelül 800 félsorompó rúdja sérül meg, főként azokra a járművekre visszavezethetően, amelyek nem tartják be a közlekedési szabályokat, míg csupán ritkán fordul elő, hogy a viharos szél okozza a problémát.

Megemlítette, hogy a vasúti tilosjelzés presztízse jelentősen csökkent. Kifejtette, hogy a közelmúltban Budapesten, Angyalföldön készítettek egy videót egy közlekedésbiztonsági kampány keretein belül, ahol a forgatás ideje alatt nyolc autó is áthaladt a fénysorompó piros jelzésén.

A közös pilotprojekt keretein belül az ország hat vasúti átjárójába telepítik a VÉDA-rendszert, amelyet a MÁV költségvetéséből finanszíroznak, és a rendőrség üzemeltet majd.

Az első baleset miatt választották Siófok-Szabadisóstó állomást, ahol 2021-ben két súlyos incidens is történt - tette hozzá a forrás.

Óberling József, az ORFK ezredese azt hangsúlyozta, hogy egy vasúti átjáróban csak a közúton közlekedőnek van reális esélye a tragédiák megelőzésére.

2015 óta, amióta a VÉDA-rendszer kiépült, jelentősen javult az ország közlekedésbiztonsági helyzete. "Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a vasúti átjárók is ellenőrizhetők elektronikus úton, már itt se lehet megúszni semmilyen jogsértést" - tette hozzá.

Ahogyan az elhangzott, Siófokon már lezajlottak az első tesztmérések. Jelenleg azt elemzik, hogy az elkészült felvételek elegendő bizonyítékot nyújtanak-e ahhoz, hogy a közigazgatási eljárás keretein belül bírságot szabjanak ki a szabálysértőkkel szemben.

A piros jelzésnél történő áthaladás bírsága százezer forint

- jegyezte meg, közölve azt is, a VÉDA-rendszer korlátlanul bővíthető, "a rendőrség tárt karokkal várja" az újabb kamerafelszerelések igényét a vasúttól.

A sajtótájékoztató végén Domina Barnabás, a balatoni vonalon már 22 éve mozdonyvezetőként dolgozó férfi osztotta meg történetét, amely mélyen megérintette a hallgatóságot. Barnabás négy baleset részese volt pályafutása alatt, ám a legmegrázóbb élményét 2016 őszén élte át. Egy ködös, őszi napon, amikor a gyorsvonatot 100 km/órás sebességgel vezette, egy idős asszonyt gázolt el, férjét pedig elsodorta. Az átkelés, ahol az eset történt, csupán kétszáz méterre volt a legközelebbi vasúti átjárótól, és a baleset súlyossága örökre beleégett Barnabás emlékezetébe. Mikor néhány hónapnyi táppénz után visszatért a munkába, szembesült azzal a fájdalmas hírrel, hogy a férj, miután elhagyta a kórházat, öngyilkosságot követett el a tragédia helyszínén. Ez a szívszorító tapasztalat örökre nyomot hagyott benne, és a vasúti szolgálat iránti elkötelezettségét is próbára tette.

Olyan tragédiákról van szó, amelyeket meg lehetne előzni a KRESZ betartásával, és amelyek terhét egy-egy család generációkon át cipeli, és a mozdonyvezetőkre, azok családjára is kihat - hangsúlyozta.

A sajtótájékoztató zárásaként elhangzott egy tragikus esemény, amely nem sokkal korábban, Budapesten, Sashalom környékén történt. Egy fiatal férfi fejhallgatóval a fülén, figyelmetlenül lépett a HÉV elé, és sajnos már nem volt lehetőség az életének megmentésére.

Related posts