A kompetenciamérés mostantól érdemjeggyé minősülhet, és március 1-től a felvételi eljárás során is figyelembe vehetik.


Március 1-jétől kezdődően a kompetenciamérések eredményeit érdemjegyre alakítják, és ezeket figyelembe veszik a felvételi eljárás során. Ez a lépés heves vitákat generált, ahogyan a különböző érdekelt felek kifejtették véleményüket a döntés mögötti indokokról és következményekről.

A kormány legújabb rendelete értelmében 2025. március 1-jétől a kompetenciamérések eredményei érdemjegyre válthatók, és ezek a középfokú felvételik pontszámába is beszámítanak - tájékoztatott a 24.hu a kormány hivatalos honlapján közzétett tervezet alapján. Pintér Sándor, aki a módosítást jegyzi, hangsúlyozza, hogy az intézkedés célja a kompetenciamérések oktatásban betöltött szerepének megerősítése.

A kompetenciamérés központi szerepet tölt be a tanulók alapvető képességeinek értékelésében, és fontos visszajelzést nyújt az oktatási intézmények és pedagógusok tevékenységéről is.

A rendelet értelmében a mérési eredmények érdemjeggyé alakulnak, amelyek kettő jegynek számítanak az év végi osztályzatok megállapításakor. Az új előírásokat első alkalommal a 2025/2026-os tanév középfokú felvételi eljárásában fogják alkalmazni, így a 2025. március 1-je után végzett mérések már hatással lesznek a tanulmányi teljesítményekre.

A döntés azonban komoly ellenállásba ütközött. A Szülői Hang civil szervezet petíciót indított, tiltakozva a kompetenciamérések felvételi beszámítása ellen. Álláspontjuk szerint ez a lépés nemcsak hogy megnehezítené a gimnáziumokba való bejutást, hanem tovább fokozná az esélyegyenlőtlenségeket is. A Civil Közoktatási Platform (CKP) szintén éles kritikával illette az intézkedést, hangsúlyozva, hogy a változtatás nem veszi figyelembe a különféle háttérrel rendelkező diákok helyzetét, és súlyosbítja a már meglévő problémákat az oktatási rendszerben.

"Az, hogy az eredmények a tanulók sorsát befolyásolják, mérhetetlenül igazságtalan lenne."

A szervezet véleménye szerint a központi mérések eredményeinek osztályzattá való transzformálása csökkenti a pedagógusok önállóságát. Továbbá, a nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy ez a megközelítés elősegítheti a "tesztre tanítás" elterjedését, ami hosszú távon káros hatással lehet az oktatási rendszer egészére.

A tervezet véleményezésére február 26-ig van lehetőség, tehát még bőven akad idő a javaslatok és módosítások benyújtására.

Related posts