Repülőgép-balesetek: Miként biztosíthatjuk, hogy a légitársaság, amelyet választunk, valóban a biztonságot helyezi előtérbe?

Ahogy nemrégiben a Magyar Nemzet is beszámolt róla, az európai légtér rendkívül zsúfolttá vált, különösen a nyári csúcsszezonban, amikor a késések szinte elkerülhetetlenné válnak, ahogyan azt az előző évek tapasztalatai is mutatják. A repülés népszerűsége folyamatosan növekszik, hiszen az alacsony jegyárak számos utazót vonzanak. Európában a repülőgép-balesetek száma meglehetősen alacsony, azonban minden utazóban felmerül a kérdés, hogy a választott légitársaság eleget tesz-e a repülés biztonsági követelményeinek.
A legfrissebb statisztikák alapján a repülőgép-balesetek körülbelül 75%-át pilóták hibái és mechanikai problémák okozzák. Azonban eddig nem vizsgálták alaposan, hogy a repülési biztonság szempontjából mennyire kulcsfontosságú a légitársaságok pénzügyi stabilitása, valamint az általuk alkalmazott menedzsmentgyakorlatok. E hiányosságot orvosolták a Montréali Québec Egyetem, a Concordia Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem kutatói, akik nemrégiben a vállalatirányítás személyi és pénzügyi jellemzőinek hatását tanulmányozták a légitársaságok biztonsági teljesítményére. A kutatás során 70 ország 372 légitársaságának 26 évnyi adatait elemezték, és az eredményeket a Journal of Air Transport Management áprilisi számában publikálták.
A kutatások alapján a vállalatirányítás minősége két alapvető módon hat a repülés biztonságára. Először is, a hatékonyabb cégvezetés hozzájárul a pénzügyi stabilitás növeléséhez, ami alapvetően fontos a fenntartható működés szempontjából.
A vállalatirányítás nemcsak a működési hatékonyságot növeli, hanem közvetlenül hozzájárul a biztonság fokozásához is. Függetlenül a légitársaság pénzügyi helyzetétől, segíti a megfelelő szervezeti struktúrák kialakítását, és még szigorúbb biztonsági normák bevezetését teszi lehetővé.
Az elemzés kimutatta, hogy ritkábban szenvednek baleseteket azok a repülőjáratok, ahol a cégvezető, illetve az igazgatótanács tagjai képzettebbek, hosszabb ideje látják el munkakörüket, de nem vállalnak párhuzamos tisztséget máshol, és nem állnak közel a nyugdíjhoz (így kisebb az utódlás kockázata, vagyis annak esélye, hogy egy kevésbé alkalmas utód tölti be a posztot). Kevésbé hajlamosak a balesetekre azok a légitársaságok is, ahol az igazgatótanács nemi aránya kiegyensúlyozottabb, a testület létszáma nem nagy (nem haladja meg a 11 főt), tagjai hasonló életkorúak és a fiatalabb korosztályból kerülnek ki. "Minél hosszabb ideje tart a cégvezér megbízatása egy légitársaságnál, annál kisebb a balesetek száma. A vezérigazgató saját vállalati tapasztalatból származó ismeretei és meglátásai ugyanis ellensúlyozhatják a rutinból és a kisebb rugalmasságból eredő kockázatok negatív hatásait" - mondta Thomas Walker, a Corvinus Egyetem vendégkutatója, a Concordia Egyetem professzora, a tanulmány egyik szerzője.
A kutatók arra is fókuszáltak, hogy egy ország makrogazdasági és intézményi környezete, valamint az infrastruktúrája hogyan hat a belföldi légitársaságok biztonsági teljesítményére. Az eredmények tükrözik a várakozásokat: azokban az országokban, ahol szigorúbb jogszabályok, hatékonyabb igazságszolgáltatási és bűnüldözési rendszerek, valamint fejlettebb légiközlekedési infrastruktúra található, a légitársaságok általában kedvezőbb biztonsági mutatókkal rendelkeznek. A kutatás során azt is megfigyelték, hogy a gazdasági szempontból erősebb, alacsonyabb munkanélküliségi rátával rendelkező országokban kevesebb repülőgép-baleset történik. Továbbá, azok a légitársaságok, amelyek jövedelmezőbbek, likvidebbek és jelentős összegeket fordítanak a karbantartásra, szintén ritkábban szenvednek katasztrófát.
A kutatók felhívják a figyelmet arra, hogy a légi balesetek megelőzése érdekében a hatóságoknak érdemes átgondolniuk, milyen további forrásokat allokálnak a pénzügyileg instabil légitársaságok és a gyengébb vállalatirányítással működő cégek ellenőrzésére. A kormányok fontolóra vehetik például adókedvezmények bevezetését, amelyek a karbantartási költségekre vagy a pilóták képzésére vonatkoznak. A légitársaságok számára elengedhetetlen, hogy a vezetőik kellő képzettséggel és tapasztalattal rendelkezzenek, továbbá fontos, hogy folyamatosan fejlesszék a pilóták képzését, javítsák a pilóták és a szerelők munkakörülményeit, valamint szigorúbb karbantartási ellenőrzési rendszereket vezessenek be a balesetek számának csökkentése érdekében.