Scorsese leggyengébb alkotása? Még a legnagyobb mesterek is tévedhetnek.


Martin Scorsese neve szinte mágikus vonzerővel bír a filmiparban, és sokak számára a siker szinonimája. Azonban még a mesterek is tévedhetnek időnként. Ez a film talán a legkevésbé sikerült műve, bár fontos megjegyezni, hogy nem ő ült a rendezői székben.

Hollywoodban akad néhány rendező, akinek minden egyes szava és megnyilvánulása különös figyelmet érdemel. Amikor csak szóba kerül, hogy új alkotással készülnek, azonnal izgalommal telve várjuk a következő lépést. Ilyen ikonikus személyiségek közé tartozik például Steven Spielberg, Christopher Nolan, Wes Anderson, Quentin Tarantino és Martin Scorsese. Utóbbi neve szorosan összekapcsolódik a klasszikus gengszterfilmek világával, de az olyan mesterművek, mint A Wall Street farkasa vagy a Taxisofőr is az ő zsenialitásának köszönhetők.

Bár Oscar-díjat eddig csupán egyszer szerzett a számos jelölésből, A téglával, a többi alkotása is méltán nyerte el a közönség és a szakma elismerését. Mégis, van egy film, amelyet sokan szívesen felejtenének el a filmtörténelem lapjairól: a Hóember.

Rögtön szögezzük is le, hogy Scorsese itt nem rendezőként, hanem executive producerként vett részt a munkálatokban. Pontosabban eredetileg ő ült a direktori székben, de visszalépett, helyét Tomas Alfredson vette át, ő maga csak producerként közreműködött. A forgatókönyv a norvég Jo Nesbø regényén alapult, a színészgárdában pedig olyan húzónevek kaptak helyet, mint Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Val Kilmer vagy éppen J. K. Simmons.

Minden feltétel adott volt ahhoz, hogy a film kasszasiker legyen, sőt, idővel akár klasszikussá is váljon. Ám a valóság ennek éppen az ellenkezőjét hozta: a 35 millió dolláros költségvetés mellett csak 43 millió dolláros bevételt tudott produkálni, ami nem számított kiugrónak. A kritikusok azonban még ennél is keményebbek voltak. A Collider azt írta róla, hogy a mozik világában ez a film a hipotermia megfelelője, és később a valaha készült 10 legrosszabb bűnügyi film egyikeként is emlegették. A Rotten Tomatoeson mindössze 7 százalékos értékelést kapott, míg az IMDb-n elért 5,2 pont is csak erős jóindulattal nevezhető elfogadhatónak.

De vajon miért alakultak így a dolgok? Az alapötlet igazán figyelemfelkeltő: egy tapasztalt nyomozó, aki alkoholproblémákkal és magánéleti válsággal küzd, egy tehetséges újonc társával közösen indul egy sorozatgyilkos után, aki különös módon hóembereket épít a gyilkosságok helyszínein. A kritikusok azonban azt állítják, hogy a filmből hiányzik a folyamatosan fenntartott feszültséget generáló "kapj el, ha tudsz" atmoszféra, valamint a nyomozó és a gyilkos közötti dinamikus interakció. Ráadásul a gyilkos nem azért tud folyton elmenekülni, mert zsenialitása lenne, hanem inkább a nyomozók ügyetlensége miatt. Ezen felül Fassbender főszereplői teljesítménye sem aratott osztatlan sikert a nézők körében.

A legfőbb problémaként azonban nem csupán a technikai hiányosságokat, hanem a kohézió teljes hiányát emelik ki. A forgatások során a sietség dominált, számos tervezett jelenetet el sem készítettek, és a vágás fázisában derült ki, hogy mennyi minden maradt ki. Ekkor már túl késő volt a helyreállításra...

Related posts