Tűzijáték, pezsgő és lelkes taps fogadta a Dakar-legendát, Gyenes Manit, amikor megérkezett. Kollégái egyöntetűen dicsérték az idei verseny dinamikáját és izgalmait. Nézd meg a videót és a képgalériát, hogy átélhesd a felejthetetlen pillanatokat!


Narancssárga füstfelhők, lelkes ováció és tapsvihar köszöntötte Gyenes Emánuelt, Manit január 22-én délelőtt, amikor újra megérkezett munkahelyére, az Autonet Import Kft. központjába, az idei Dakar verseny lenyűgöző teljesítménye után. A szatmári motoros izgalmasnak és dinamikusnak értékelte az idei megmérettetést, amelynek végén joggal emelhette magasba a győztes trófeát, így ünnepelve a sikerét és a kemény munkáját.

Kollégái körébe érkezett vissza az Autonet Motorcycle Team versenyzője, Gyenes Mani, akik mindig nagy szeretettel fogadják a Dakar után, s a sztármotoros pedig mindig nagyon szívesen osztja meg velük élményeit, hogy hogyan élte meg a versenyt, mi volt számára a legnehezebb. S ahogy az ilyenkor szokásos, a pezsgővel való koccintás és a dakaros torta sem maradhat el az ünneplésből. (Videó)

Az idei Dakar verseny valóban lenyűgözőre sikeredett, különösen az Original by Motul kategóriában, ahol a szatmári motoros, Mani, is részt vett. Már az első hét második szakaszában váratlan fordulat történt: Mani eltévesztett egy ellenőrző pontot. Azonnal tudta, hogy döntést kell hoznia – visszafordulni nem volt értelme, hiszen az rengeteg időt emésztett volna fel. Így inkább a 15 perces büntetőidőt választotta, ami végül kevesebbnek tűnt, de a verseny hátralevő részére jelentős hatással volt. Az ilyen kihívások teszik igazán izgalmassá a Dakar rali világát!

Mani a sajtó képviselőinek elmondta, hogy az első héten nem tudta megvalósítani az általa várt előny megszerzését a számára kedvező terepen. Ezt tovább súlyosbította a büntetőidő, így a Dakar második hetére egy rendkívül szoros versenyhelyzet alakult ki közte és a francia versenyző, Benjamin Melot között.

"Ami a verseny követői számára nagyon izgalmas volt, az számunkra, s különösen számomra kifejezetten nyomasztó. A második héten, szakaszról szakaszra csökkent az időkülönbség közöttünk. Végig vezettem a verseny ideje alatt az Original by Motul kategóriát, s mindössze a befejezés előtti 11. szakaszon vette át Benji a vezetést tőlem. Ez nagyon, de nagyon megviselt lelkileg, nehezen tudtam elfogadni. Úgy álltam oda az utolsó, 12. szakasz rajtjához, hogy biztos voltam benne, hogy nem tudom megnyerni, nem tudom visszaszerezni a vezetést, azzal együtt, hogy csak egy perc hátrányom volt, mivel olyan terepen mentünk, ami inkább az ellenfelemnek kedvezett.

Ez a záró szakasz, ez a végső próbatétel is világosan megmutatta, hogy a verseny igazi befejezése csak a célvonal átlépésével következik be. Az út során bármilyen fordulat várhat ránk. És itt, ezen a ponton, valóban bekövetkezett...

"Teljesen biztos vagyok abban, hogy ha nem lett volna az a 15, plusz még 2 perces büntetőidő, a mérkőzés vége nem alakult volna ennyire szorosan és izgalmasan" - fogalmazott Gyenes Mani a tapasztalatait összegzően.

Nagy átéléssel mesélte el a verseny legizgalmasabb pillanatát: "Egy versenyt soha nem szabad feladni, mindig harcolni kell a legvégéig. Még akkor is, ha úgy tűnik, minden remény elveszett, és a győzelem szinte elérhetetlen. Én is így éreztem. Már nem volt benne hit, hogy valaha is felállhatok a dobogó legmagasabb fokára. Amikor elérkezett az utolsó, csoportos rajt, csak a feladatomra koncentráltam, és arra, hogy ne hibázzak az ellenőrzőpontoknál. Aztán, hirtelen, egy francia versenyző és két társa eltévedtek egy ellenőrzőpontnál, és visszafordultak. Ekkor tudtam, hogy itt a lehetőség, és mindent beleadtam. Soha nem küzdöttem még ennyire a másodpercekért. Végül pedig elértem a célomat: győztem!"

Megérdemeltem emelhette a magasba a Dakar-pódiumon a minden értelemben súlyos Dakar-trófeát, hiszen nagyon sok munka és áldozat van emögött a győzelem mögött.

A motoros legenda alázata és nagylelkűsége ékes bizonyítéka, hogy mélyen együtt érezett a versenytársával, aki szintén keményen harcolt a győzelemért. A Dakar-trófea mellett, a fogadóünnepség során az Autonettől egy külön kupát is átvehetett, amely az idei teljesítményének elismerését jelképezi.

Idén óriási előnyt biztosított számára, hogy a Țiriac Collection segítségével új motorral indulhatott a versenyre. Az egyes szakaszok után csupán a rutinfeladatokat kellett elvégeznie, komolyabb javításokra nem volt szükség, így bőven akadt ideje a pihenésre is.

Az idei versenyszabályzat egy komoly kihívást jelentett, hiszen csak 6 szett gumit használhatott a versenyző. Tavaly összesen 10 szettet kellett bevetnie, de idén spórolnia kellett a gumikon. A versenyszervezők felhívták a figyelmet arra, hogy ez a korlátozás komoly veszélyeket rejthet a versenyzők számára, mivel előfordulhat, hogy a már használt abroncsokat kénytelenek maradni, ami problémákat okozhat a pályán. Mani számára azonban nem okozott gondot, hogy saját kezűleg végezze el a kerékcserét.

Sajnos az új motor így sem maradt épen, hiszen az utolsó 12. szakasz legvégén történt borulása után belement egy másik versenyző, s elhajlott, benyomódott a kipufogója, még az is kérdéses volt hirtelen, hogy tudja-e folytatni a versenyt.

Kiderült, hogy az elhajlott kipufogó nem igényel javítást, hiszen így a motor különleges módon csatlakozik a Tiriac Collection lenyűgöző luxusautó- és motorgyűjteményéhez. Ráadásul nem csupán a motor kerül kiállításra, hanem egy bábun Gyenes Mani ikonikus ruhája is helyet kap a galériában, gazdagítva ezzel a tárlat élményét.

A motor és a ruházat mellett egy hónapon keresztül a Dakar-trófea is látható lesz a Tiriac Collection kiállításán. Gyenes Mani tájékoztatása szerint a Dakar-trófeájának biztosítási értéke egymillió euróra rúg.

Az Autonet Motocycle Team versenyzője számára, akárcsak az előző megmérettetések során, a legnagyobb kihívást a Chrono48 néven ismert szakasz jelenti. Ez a különleges etap két nap alatt közel 900 kilométert foglal magában, ahol a versenyzők az éjszakát a sivatag végtelen homokjában töltik. A szervezők által biztosított sátrak védelmében és doboznyi élelmiszer társaságában próbálnak pihenni, hogy felkészüljenek a következő nap megpróbáltatásaira.

"Ezen a szakaszon, de a többin is nagyon kell koncentrálni, hogy ne tévesszük el az irányt, hogy az ellenőrzőpontokon mindig átmenjünk, hogy a megszabott sebességhatárt betartsuk, hiszen az előírt szabályok áthágása büntetőidőt von maga után. Ez nagyon megviseli az embert mind fizikailag, mind szellemileg" - mesélte a Dakar-legenda.

Természetesen felmerült a kérdés, hogy Gyenes Mani részt vesz-e a következő évi Dakaron. A versenyző kifejezte, mennyire szenvedélyesen kötődik ehhez a megmérettetéshez, és ha a szponzorai is mellett állnak, akkor mindenképpen szeretné folytatni a versenyzést.

Különleges vágya, hogy részt vegyen ezen a versenyen, és autóba üljön, de sajnos az anyagiak miatt ez egyelőre csak álom számára, és nem igazán bízik abban, hogy ez valaha valóra válhat.

Mivel a mostani motorja is bekerül majd a Țiriac Collectionba, így ugyan még nem volt szó róla, de feltehető, hogy ismét új motorral fog majd nekivágni a következő Dakar Rallynak.

Idén a 47. Dakar Rally zajlott, immár hatodik alkalommal Szaúd-Arábiában. Gyenes Mani, aki eddig 15 alkalommal indult el a versenyen, 13-szor sikeresen átlépte a startvonalat. Az első szaúd-arábiai Dakart 2020-ban megnyerte, és a legutóbbi versenyén is a dobogó legmagasabb fokára állhatott fel, méghozzá a technikai támogatás nélküli, rendkívül kihívást jelentő Original by Motul kategóriában. Korábban, 2011-ben a Marathon Class kategóriában is győzelmet aratott. Legjobb teljesítményét 2016-ban könyvelhette el, amikor a motorosok összesített ranglistáján a 14. helyezést érte el.

Az Autonet Motocycle Team versenyzője lenyűgöző teljesítményt nyújtott a 2025-ös Dakar Rally során, ahol az Original by Motul kategóriában a dobogó legfelső fokára állhatott fel. Az elképesztő 58 óra 25 perc 42 másodperces időeredménye révén nemcsak a győzelmet szerezte meg, hanem a tavalyi év kihívásait is sikeresen leküzdötte, hiszen akkor a szervezők nem engedték meg a részvételét ebben a kategóriában. Érdekes módon, ha tavaly versenyezhetett volna, az ideje alapján a második helyen végzett volna. A francia riválisa, Benjamin Melotot pedig 3 perc és 5 másodpercnyi különbséggel előzte meg, így biztosítva a magabiztos győzelmet.

A Rally 2 versenyzője az idei Dakaron a 10. helyezést szerezte meg, ezzel egy lépéssel előrébb került a tavalyi és tavalyelőtti teljesítményéhez képest. Az összesített motoros kategóriában is kiemelkedő eredményt ért el, hiszen itt a 20. helyezésével a legjobbját produkálta az utóbbi évek során. A legutóbbi évek statisztikái alapján ez valóban figyelemre méltó teljesítmény, hiszen 2023-ban a 27. helyen, míg 2024-ben a 23. helyen végzett összesítésben. Érdekesség, hogy a legjobb összesített eredményét 2016-ban érte el, amikor a 14. helyen zárta a versenyt.

Az ember és gép határait feszegető, legendás Dakar Rally idén január 3-án vette kezdetét a szaúd-arábiai Bishában, és január 17-én, pénteken érkezett a végéhez Shubaytah városában. Ez már a hatodik alkalom, hogy ez a különleges esemény az arab félszigeten zajlott. A verseny során 14 nap alatt 12 izgalmas szakaszon keresztül több mint 7000 kilométert tettek meg a résztvevők. A programba idén is bekerült a kihívásokkal teli, 48 órás Chrono szakasz, amelyet egy hasonlóan megpróbáltató Maratoni szakasz követett. Mani számára a 9. szakasz bizonyult a legjobbnak, ahol nemcsak az élvonalban mozgott, hanem az idei verseny legjobb eredményét is elérte.

Related posts