Mostantól kötelező, hogy az autón legyen egy jelzés, amennyiben idősebb sofőr ül a volán mögött.


Szeretném egy különleges figyelmeztetéssel felhívni a közlekedők figyelmét az idősebb gépjárművezetőkre.

A sofőrök körében viszonylag elterjedt gyakorlat, hogy különböző jelzéseket helyeznek ki járműveikre. Például a friss jogosítvánnyal rendelkező autósok gyakran ragasztanak T jelzést az autójuk hátsó részére, jelezve, hogy még tapasztalatlanok. A szülők is gyakran alkalmaznak matricákat, hogy tudtul adják másoknak, hogy gyermek utazik az autóban. Érdekes, hogy Japánban az idősebb sofőrök számára kötelező megjelölni életkorukat, ahogy azt a Dívány cikkében olvashatjuk.

Japánban az idősebb sofőrök különleges módon jelezhetik a korukat: a járművük hátuljára egy fehér színű matricát helyeznek el, amelyen egy zöld színű "szakadás" található. Ez a jelzés figyelmezteti a többi közlekedőt arra, hogy az autó vezetője idősebb, így érdemes óvatosabban közelíteni hozzá. Az intézkedés célja a közlekedésbiztonság növelése, hiszen ezzel a módszerrel könnyebben elkerülhetők a balesetek, és a fiatalabb sofőrök is tudatosabban reagálhatnak a közlekedési helyzetekre.

Japánban a közlekedésbiztonság és az udvariasság kultúrája különleges formában találkozik: a sofőrök életkorát és tapasztalatát természet ihlette matricák jelzik az autókon. Ezek nemcsak figyelmeztetik a többi közlekedőt, hanem emberközelibbé és harmonikusabbá is teszik a forgalmat.

A legismertebb szimbólum a wakaba-jel, mely egy zöld-sárga levél formájában jelenik meg, és a kezdő sofőrök autóin látható. Ezzel a jelöléssel a figyelem középpontjába kerül, hogy a járművezető frissen szerzett jogosítvánnyal bír, ezért a többi autósnak érdemes különös figyelmet fordítania rá. A wakaba-matrica használata általában egy évig kötelező, miután a jogosítványt megszerezték.

Az idősebb sofőröket a koreisha-jel segítségével azonosítják, amely korábban egy narancssárga, őszbe hajló levelet ábrázolt. 2011-ben azonban ezt a motívumot egy barátságosabb, négylevelű emblémára váltották, amely célja az volt, hogy a jel ne keltsen lekezelő benyomást, hanem inkább pozitív üzenetet hordozzon. A változtatás mögött az a szándék állt, hogy a közlekedés biztonságát és az idősebb sofőrök megbecsülését hangsúlyozzák.

A koreisha-matrica alkalmazását 70 év felett javasolják, míg 75 évnél már kötelezővé válik. Japánban a hatóságok külön parkolóhelyeket is fenntartanak az idősebb korosztály számára, ezzel is segítve őket a biztonságos közlekedésben.

A japán közlekedési rendszer innovatív megközelítést alkalmaz, amikor a különböző életkorú és képességű vezetőket azonosítja. A mozgáskorlátozottak számára egy négylevelű lóhere szimbólumot választottak, amely kék háttéren jelenik meg, ezzel egy sokkal személyre szabottabb és befogadóbb alternatívát nyújtva a hagyományos kerekesszék piktogram helyett. Ezen kívül a siket sofőrök számára egy zöld-sárga pillangó jelzés készült, amely a fül formáit idézi, így hangsúlyozva a sokszínűséget és az inkluzivitást a közlekedésben.

Jön a digitális jogosítvány

Az Európai Unió legújabb határozata szerint 2033-ra minden uniós polgár digitális formátumú vezetői engedélyt fog kapni. Ennek a lépésnek a célja a bürokratikus terhek mérséklése, az adminisztrációs folyamatok leegyszerűsítése, valamint a közlekedésbiztonság növelése. Az új rendszer egységesíti az eddig eltérő tagállami szabályozásokat, és minden korosztály számára kötelezővé válik.

Az új digitális jogosítvány 15 évig érvényes marad, és mobiltelefonon, valamint digitális azonosító rendszereken keresztül is könnyedén elérhető lesz. A tervek szerint ez lehetővé teszi az uniós polgárok számára, hogy bármely tagállamban, azonos feltételek mellett igazolják vezetési jogosultságukat.

A tagállamok számára nyitva áll a lehetőség, hogy eldöntsék, szükséges-e új orvosi vizsgálat a digitális jogosítvány megszerzéséhez, vagy elegendő lesz-e az önbevallás a vezetési alkalmasságról. Az irányelv emellett lehetőséget, valamint bizonyos körülmények között kötelezettséget biztosít az orvosok számára, hogy értesítsék a hatóságokat, amennyiben egy páciens egészségi állapota potenciális közlekedési kockázatot hordozhat.

A korábbi javaslat, amely a 70 év feletti vezetők számára ötévente kötelező jogosítvány-megújítást irányozott elő, végül nem kerül megvalósításra. Ennek következtében az idősebb sofőrök továbbra is szabadon vezethetnek, azonban számukra is elérkezett az idő, hogy áttérjenek az új, digitális formátumra.

Related posts